Cinta Buta Atau Lamaran Islamik?

Cinta Buta Atau Lamaran Islamik?

"Nia, saya berkawan dengan dia kerana Allah. saya tau, saya tak layak nak dapat jodoh yang alim- alim ni. jadi, biarlah saya yang didik dia supaya dia berubah."


"Kenapa pula tak layak? Saya ni layak ke? Saya pun tak tau siapa jodoh saya, jadi selagi kita belum bertemu jodoh, kita masih boleh meletak harapan nak dapat suami yg soleh. kita sendiri kena jadi soleh dulu, insyaAllah impian nak dapat yg soleh pun pasti datang."



Firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah al-Nur, ayat 26] 


Kalau setakat satu dua kekurangan, kelemahan tu biasalah, tiada seorang pun yang sempurna. tapi, janganlah awal- awal dah menghukum diri mengatakan tidak layak, lalu ambil jalan lain konon sama- sama membimbing tapi adakah niat menghalalkan cara?


SMS..SMS..CALLING-CALLING


Usah tertipu dengan bisik syaitan. "Ala...niat saya nak ajak dia berubah ke arah yang lebih baik." (hai...takde ke kawan sekaum dia yang ajak buat benda- benda baik ni? ada...cuma takde 'feel' lah...). Inilah jiwa orang muda.


Ya, memang tak berpegangan tangan, tak bersentuhan TAPI bukankah hati- hati itu telah bersentuhan yang membuatkan kita asyik terkenangkan dia. ZINA HATI. walaupun tak jumpa, kata- kata sayang sedikit sebanyak mencairkan hati kamu. Tipu kalau kata tak cair. saya juga manusia.


PERSOALAN SAYA


"Confirm ke dia jodoh kamu? asyik ke hulu ke hilir, layan sebegitu rupa, pasti ke dia suami atau isteri kamu kelak?"


Kalau bukan.......kesian suami kamu nanti. Kesian juga kat kamu, membazir masa, duit je selama ni. Berbaloi ke? Saya kesiankan kamu, kamu tak kesiankan diri kamu ke...maafkan saya ye :(


PERSOALAN MEREKA UNTUK SAYA?

"Kalau tak cari, macam mana nak dapat jodoh? sms tak boleh, macam mana nak kenal!"


Wahai sahabat, Islam itu mudah bukannya memudahkan Islam. Islam dah gariskan panduan yg betul untuk kita memilih jodoh, dalam Al-Quran dah bagi jawapan. Firman Allah dlm Surah Al- Anbiya' ayat 45 yang bermaksud: 


Katakanlah (Muhammad), "Sesungguhnya aku hanya memberimu peringatan sesuai dengan wahyu." Tetapi orang tuli tidak mendengar seruan apabila mereka diberi peringatan"

Mahukah kita menjadi orang yg tuli itu? 


"Eh kau takde boyfriend ke? Promote la diri tu sikit, kalau tak camne orang nak kenal. buka facebook, kau letak la gambar, nanti ada la orang yang masuk berkenalan.hehe."


Owh tidak! Bukan itu Islam ajarkan. Redha lah kalau bukan jodoh di dunia, insyaAllah di akhirat. Usahlah terlalu risau jika belum bertemu jodoh, maybe Allah mahu kita perbaiki dan muhasabah diri lagi. TAPI risaulah kalau amal kita tak cukup untuk menjadi bekal kat akhirat kelak.


DOA & DOA



Andai kita masih belum tersedar, setiap kali selepas solat minta Allah beri petunjuk & hidayah. Suatu hari kita pasti disedarkan bahawa ayat- ayat Allah itu benar. Mohonlah selalu. Ingatlah, cinta itu akan jadi berharga bila kita berikan harga terhadapnya. Nilainya akan bertambah tinggi bila harganya ditinggikan. wallahu'alam.



~ "Dia disisi Allah mungkin lebih baik daripada diriku ini..."

0 comments:

Copyright © 2013 #cermin and Blogger Templates - Anime OST.