.=%^&[PeNCArIaN MaLAm AgUNG]&^%=-.

.=%^&[PeNCArIaN MaLAm AgUNG]&^%=-.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh…
Alhamdulillah dapat lagi kita berjumpa pada Ramadhan 1432H / 2011M ini. Sesungguhnya kita perlu berbangga atas kurniaan Allah swt sebagai tetamuNYA di Bulan Ramadhan yang Mulia ini…
Ana tertarik dengan 1 kuliah pada petang Jumaat yang disampaikan oleh seorang ustaz di Masjid Kampung Kok Keli hatta Kampung ana sendiri. Berkisarkan mengenai keagungan Malam Lailatul Qadar.


Terdapat beberapa pentazkirah daripada beberapa tempat di Malaysia mengatakan bahawa Malam tersebut bersamaan dengan 1000  bulan. Namun perkara ini amat disanggah sama sekali kerana Allah swt menyebut dalam al-Quran bahwa :







Maksudnya : Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (al-Qadr : 3)

Sudah tertulis disitu perkataan “Khair” , LEBIH BAIK daripada 1000 bulan. Di sini ana ingin memberi 1 perbezaan iaitu mengenai ibadat solat . antara yang melakukannya secara berjemaah dan secara individu serta apa perbezaannya jika kebetulan hari itu merupakan Malam Qadar.






            Disini ana hanya mengambil ganjaran yang minority berdasarkan ayat al-Quran mengatakan lebih dari 1000 bulan dan jika Allah swt berfirman LEBIH dari 1000 bulan, apakah maknanya? Maknanya ganjaran yang akan diberi oleh Allah swt adalah melebihi kadar yang kita lihat itu tadi.  Jadi ana hanya ingin mengajak para Blogger sekalian merenung sejenak jika kita menunaikan ibadah Solat secara berjemaah dan apakah yang akan kita dapat dari amalan tersebut. HANYA SOLAT…!!! Subhanallah…

·      Mengapa 1000 ?

Di sini mungkin ada pembaca yang terkilan mengapa Allah swt meletakkan hanya 1000 ganjaran dalam firman-NYA. Ini kerana di Tanah Arab pada waktu itu, bilangan paling banyak dan infiniti pada zaman itu hanyalah 1000.
 Sebagai contoh jika ada pengembara yang ingin membeli unta, bilangan paling banyak untuk mereka beli hanyalah setakat 1000 ekor kerana tiada lagi nilai selepas daripada itu pada waktu itu beralainan dengan waktu kini yang lebih dari 1000 000 nilai.
Jadi Allah swt menyatakan lebih dari 1000 bulan adalah ingin menggambarkan kepada masyarakat pada waktu itu bahawa ganjaran yang bakal mereka dapat sempena Malam Qadar adalah melebihi nilainya dari taraf pemikiran mereka… Subhanallah..

·      Oleh itu…

            Dapatlah kita simpulkan di sini bahawa tiada lagi waktu lain yang dapat kita cari selain dari Bulan Ramadhan al-Mubarak. Amat besar ganjarannya. Selain itu, pada bulan ini, latihlah diri kita untuk menjadi Hamba Allah yang sebenarnya dan bukannya Hamba Ramadhan.

Wallahualam..

.=%^&[PeNCArIaN MaLAm AgUNnG]&^%=-.

0 comments:

Copyright © 2013 #cermin and Blogger Templates - Anime OST.