Lebih Baik Saya Daripada Mereka?

Senario Dalam Komuter :

Manusia bersesak-sesak mahu ke destinasi masing-masing. Sepasang kekasih, Teruna dan Dara masuk ke koc campuran bersama-sama.

"Kalau tak berteman takut nanti terlupa atau tertinggal stesen," kata Si Teruna.
Si Dara terus sahaja bersetuju. Sanggup bersesak-sesak asalkan dapat keluar dari tren bersama-sama. Sambil itu boleh juga berbual-bual, tidaklah bosan di dalam tren nanti. Klang ke Midvalley bukan dekat. Hampir sejam juga perjalanan. Itupun kalau tidak tersangkut-sangkut. Begitulah fikir Si Dara mengiakan logik cadangan Si Teruna.

Di dalam tren, sesaknya tidak terkata. Pasangan kekasih tadi terkepung. Ruang hendak berganjak tiada. Tambah parah koc yang mereka naiki tiada wanita lain. Hanya Si Dara itu seorang dan yang seorang itulah terpaksa bersesak dengan semua lelaki yang lain.
Maka Si Teruna dengan penuh rasa kasih sayang, 'caring', lagi 'protective' menarik Si Dara supaya lebih dekat dengannya.
"Awak peganglah baju saya. Tak adalah terlanggar orang lain. Tak pun awak sandar je kat sini." cadang Si Teruna sambil menunjuk ke arah dadanya.

Si Dara yang sememangnya daripada tadi rimas dikelilingi lelaki-lelaki asing mengangguk tanda setuju. Perlahan-lahan dia meletakkan kepalanya. Terasa selamat, rasa dilindungi. Makin yakinlah Si Dara bahawa Si Teruna memang benar-benar menyayanginya. Makin mekar jugalah rasa kasih Si Dara kepada Si Teruna dan makin bangga jugalah Si Teruna kerana dapat melindungi Si Dara yang dicintainya.

Tren semakin lama semakin sesak. Makin terdesak jugalah Si Teruna dan Dara berpegangan. Si Dara tidak sanggup dirinya bersentuhan dengan lelaki lain. Maka makin kuatlah pegangannya ke pinggang Si Teruna. Si Teruna pula tidak sekali-kali membenarkan jantan lain menyentuh kekasihnya. Haram! Makin rapat jugalah ditariknya Si Dara.
" Lebih baik dia sentuh aku daripada mereka." bisik hati Si Teruna.

***

Persoalan saya, betulkah lebih baik begitu?
Inilah persoalan yang saya ajukan kepada Si Teruna dan Dara. Mereka mengaku tahu hukum bersentuhan antara bukan mahram.

"Bergomolan dengan khinzir itu adalah lebih baik berbanding bersentuhan dengan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram." ( Riwayat Ibnu Majah )

"Tapi memang dah tak ada pilihan lain. Takkan nak dibiarkan Si Dara berlanggaran dengan semua lelaki lain?"

"Gua tak sanggup, bro! Itu awek gua, bro!" Bentak Si Teruna.

"Tapi dia seorang je lelaki yang saya kenal kat situ! Saya tak sanggup berlaga-laga dengan lelaki lain. Silap-silap kena raba. Sekurang-kurangnya Si Teruna sayang saya!" Bidas Si Dara pula.

Ya! Kenapa tak dibiarkan sahaja? Lebih baik dibiarkan Si Dara berlanggar dengan lelaki lain tanpa sengaja dari berpegangan dengan Si Teruna dengan sengaja!

"Yang tidak disengajakan itu mungkin boleh diampunkan Allah, tetapi adakah yang sengaja itu boleh diterima?"
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."(Riwayat at-Tabrani dan Baihaqi)
"Kitab mana pula yang berkata lebih baik untuk Si Dara berpegangan dengan kekasihnya daripada bersentuhan dengan lelaki selainnya?"
"Apakah ada dinyatakan dalam hukum syara' bahawa memegan teman lelaki (atau tunang) itu lebih baik atau lebih kurang dosanya daripada memegang lelaki lain?"

Jikalau siapa merasakan ada dalilnya untuk mereka berbuat begitu, maka silalah tunjukkan pada dunia. Silakan teruskan berpelukan kalau benar ada syara' yang membenarkan. Kalau tidak ada, maka berjauhlah kalian daripada masing-masing. Biarlah Si Dara naik koc wanita, Si Teruna naik koc lain. Lebih baik terlepas stesen daripada melanggar larangan Allah swt.
Akhirnya, apabila disebut tentang larangan Allah swt teringat pula kepada satu perkara yang lebih penting ;

"Pergi 'dating' bersama tu, Allah swt benarkan ke?"

alt









0 comments:

Gadis terlanjur gusar masa depan

Gadis terlanjur gusar masa depan


     
SAYA seorang wanita yang masih belajar. Saya tahu hukum agama namun pada waktu 
usia muda selalu terikut-ikut ajaran syaitan.
Saya pernah terlanjur, tetapi saya sudah bertaubat. 


Saya tidak lagi bersama kekasih. Sekarang saya bersyukur dipisahkan, tetapi
takut menghadapi masa depan. 


Saya takut hendak menjalinkan hubungan serius dengan lelaki kerana bagi saya
hubungan yang dibina atas dasar kasih sayang dan nama Allah hendaklah 
dijalinkan dengan ikatan perkahwinan.




Saya teringin mencari lelaki beriman yang boleh membimbing saya ke syurga, 
tetapi berasa diri tidak layak mendapat semua itu.




Saya bimbang bakal suami tidak boleh menerima keadaan diri yang 
sudah terlanjur. 

Saya tidak tahu hendak bercerita kepada siapa kerana tiada siapa 
yang tahu mengenai diri saya. 

Kadangkala saya terfikir untuk terus tidak berkahwin kerana takut
 untuk berdepan dengan bakal suami jika dia tahu saya pernah
 bersama orang lain. 

Saya buntu, tidak tahu apa yang patut saya lakukan. 

SEDIH
Negeri Sembilan 



MASALAH terlanjur berlaku akibat pergaulan bebas antara
 lelaki dan perempuan bermula dengan suasana persekitaran seperti di 
rumah, sekolah dan kawan-kawan. 
Oleh itu, ibu bapa perlu sentiasa berwaspada terhadap pergaulan anak 
gadis mereka. 

Hadis Nabi ada menyatakan (maksud): “Janganlah sekali-kali seorang 
lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan 
didampingi seorang mahram.” (Hadis riwayat Bukhari) 

Selepas terlanjur, tiada yang boleh dibuat selain bertaubat 
kepada Allah semata-mata. Dosa zina boleh dihukum sebat 
100 kali sekiranya sabit kesalahan. 


Bagaimanapun, anda tidak dinasihatkan mendedahkan keaiban diri 
kepada umum. 

Ajaran Islam mengenai kesalahan zina bertujuan menjaga kesucian
 diri dan masyarakat daripada pergaduhan sesama sendiri dan menyekat 
wabak penyakit. 
Dalam urusan memilih jodoh, anda dinasihatkan supaya menyuarakan 
keinginan kepada ibu bapa. Mereka tentu mencari jodoh yang baik. 
Mencari jodoh sendiri melalui kenalan mungkin membawa fitnah dan 
maksiat seperti yang pernah berlaku pada diri anda.


0 comments:

Cinta Buta Atau Lamaran Islamik?

Cinta Buta Atau Lamaran Islamik?

"Nia, saya berkawan dengan dia kerana Allah. saya tau, saya tak layak nak dapat jodoh yang alim- alim ni. jadi, biarlah saya yang didik dia supaya dia berubah."


"Kenapa pula tak layak? Saya ni layak ke? Saya pun tak tau siapa jodoh saya, jadi selagi kita belum bertemu jodoh, kita masih boleh meletak harapan nak dapat suami yg soleh. kita sendiri kena jadi soleh dulu, insyaAllah impian nak dapat yg soleh pun pasti datang."



Firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah al-Nur, ayat 26] 


Kalau setakat satu dua kekurangan, kelemahan tu biasalah, tiada seorang pun yang sempurna. tapi, janganlah awal- awal dah menghukum diri mengatakan tidak layak, lalu ambil jalan lain konon sama- sama membimbing tapi adakah niat menghalalkan cara?


SMS..SMS..CALLING-CALLING


Usah tertipu dengan bisik syaitan. "Ala...niat saya nak ajak dia berubah ke arah yang lebih baik." (hai...takde ke kawan sekaum dia yang ajak buat benda- benda baik ni? ada...cuma takde 'feel' lah...). Inilah jiwa orang muda.


Ya, memang tak berpegangan tangan, tak bersentuhan TAPI bukankah hati- hati itu telah bersentuhan yang membuatkan kita asyik terkenangkan dia. ZINA HATI. walaupun tak jumpa, kata- kata sayang sedikit sebanyak mencairkan hati kamu. Tipu kalau kata tak cair. saya juga manusia.


PERSOALAN SAYA


"Confirm ke dia jodoh kamu? asyik ke hulu ke hilir, layan sebegitu rupa, pasti ke dia suami atau isteri kamu kelak?"


Kalau bukan.......kesian suami kamu nanti. Kesian juga kat kamu, membazir masa, duit je selama ni. Berbaloi ke? Saya kesiankan kamu, kamu tak kesiankan diri kamu ke...maafkan saya ye :(


PERSOALAN MEREKA UNTUK SAYA?

"Kalau tak cari, macam mana nak dapat jodoh? sms tak boleh, macam mana nak kenal!"


Wahai sahabat, Islam itu mudah bukannya memudahkan Islam. Islam dah gariskan panduan yg betul untuk kita memilih jodoh, dalam Al-Quran dah bagi jawapan. Firman Allah dlm Surah Al- Anbiya' ayat 45 yang bermaksud: 


Katakanlah (Muhammad), "Sesungguhnya aku hanya memberimu peringatan sesuai dengan wahyu." Tetapi orang tuli tidak mendengar seruan apabila mereka diberi peringatan"

Mahukah kita menjadi orang yg tuli itu? 


"Eh kau takde boyfriend ke? Promote la diri tu sikit, kalau tak camne orang nak kenal. buka facebook, kau letak la gambar, nanti ada la orang yang masuk berkenalan.hehe."


Owh tidak! Bukan itu Islam ajarkan. Redha lah kalau bukan jodoh di dunia, insyaAllah di akhirat. Usahlah terlalu risau jika belum bertemu jodoh, maybe Allah mahu kita perbaiki dan muhasabah diri lagi. TAPI risaulah kalau amal kita tak cukup untuk menjadi bekal kat akhirat kelak.


DOA & DOA



Andai kita masih belum tersedar, setiap kali selepas solat minta Allah beri petunjuk & hidayah. Suatu hari kita pasti disedarkan bahawa ayat- ayat Allah itu benar. Mohonlah selalu. Ingatlah, cinta itu akan jadi berharga bila kita berikan harga terhadapnya. Nilainya akan bertambah tinggi bila harganya ditinggikan. wallahu'alam.



~ "Dia disisi Allah mungkin lebih baik daripada diriku ini..."

0 comments:

Copyright © 2013 #cermin and Blogger Templates - Anime OST.